Laddat för elektrifiering längs Fjällvägen

Laddat för elektrifiering längs Fjällvägen

27 oktober, 2014

Hur ser laddinfrastrukturen ut i Sverige? Hur ser den ut längs Fjällvägen? Och hur vill vi transportera oss – och kan vi göra det hållbart? En del svar gav förra veckans Elbilssalong i Gavlerinken i Gävle. Gävle kommun, GävleDala Energikontor och projektet Electric Car Region Gävleborg arrangerade den tredje Elbilssalongen i Gävleborgs län. Projektet Electric Car Region har som mål att 2016 ska det finnas 1000 elbilar i Gävleborgs län.

Om man inte är sakkunnig inom det här området kan terminologin vara lite förvirrande. Det är inte konstigt med tanke på den snabba utveckling som skett de senaste fem åren.  På elbilsstatistik.se kan du läsa mer. En nationell databas för publik laddinfrastruktur håller på att utvecklas. Laddinfra.se. Här ska allt in.

Elbilar i Sverige 2009

Elbilar i Sverige 2009

IMG_0802

Miljöbilsanvändandet i Gävleborg ökar och kommunerna är bättre än samhället i övrigt på att använda miljöfordon och fossilfria drivmedel. Detta visar en färsk undersökning. Kommunerna kan alltså spela en viktig roll som föregångare i utvecklingen mot en fossilfri fordonsflotta. Elbilar, gasbilar och hybrider utgör nu 2,5 % av kommunernas fordonspark. 8 kommuner i Gävleborgs län har köpt eller leasat en eller flera elbilar efter att ha testkört dem. Flera kommuner planerar för fler elbilar. Idag har kommunerna 51 elbilar varav 3 elhybrider. Laddningen sker vanligtvis i vanliga motorvärmarstolpar eller i stolpar för långsamladdning. Ny produktionskapacitet för batterier utvecklas. Kapaciteten ska mångdubblas och priserna kommer att gå ner. 

Totalt sett kan man säga att fläckvis är infrastrukturen för laddning bra i Sverige. Green Highwayprojektet är ett gott exempel på hur man via samverkan kan färglägga kartan. Idag finns ca 60 snabbladdare och hundratals normalladdare i Sverige. Inom Fjällvägenområdet är fortfarande kartan realtivt vit. Men mycket är på gång. Att rita kartan över laddstrukturen samt även visa på strategiskt hållbara platser för laddning är en fråga vi lyfter. 

Vi kan också fråga oss vilken värld vi vill leva i. Det finns mer tankar och reflektioner än miljödimensionen. Hur och var tillverkas konventionella bilar? Drivmedel från diktaturer…listan kan göras lång. Fjällvägenområdet behöver en tillgänglig laddstruktur ur flera aspekter. Därför lyfter och arbetar vi med frågan. I samverkan.

Utveckling!

Utveckling!

 

 

Kommentarsfält stängd.