”En bra väg ska inte vara guppig och inte så svängig!”
En förbättrad och utvecklad infrastruktur är en förutsättning för att kompetensförsörjningen också ska kunna fungera. Dock tycker vi nog att alla har ett ansvar att ta oss an både nuet och framtiden. Ett sätt kan vara att ha en praoelev en dag eller två. Att få en ung människas syn och kunskap om saker och ting kan få vilken trist dag eller klurigt problem som helst att lätta och klarna. Bland de mer nyanserade skildringar av resor på väg, som jag mött, måste tioåriga Noahs vara. Noah som praoade hos Projekt Fjällvägen och på ett mycket självklart sätt satte ord på svårigheter och möjligheter. Som på ett enkelt och engagerat sätt tog del av Fjällvägens bekymmer och glädjeämnen. Noahs beskrivning av resa på väg och en resa värd att minnas är klockren, enkel och lättillgänglig.
”En bra väg ska inte vara guppig och inte så svängig. Man ska inte stanna mitt i vägen utan man ska stanna på en rastplats. När du kör ska du bara koncentrera dig på var du kör. Om man är hungrig när man åker bil så ska man åka in på något ställe som ligger nära vägen och där maten blir klar snabbt. Man får inte köra på andras mark om man inte har frågat. Du får inte köra mot rött ljus, det måste vara grönt ljus för att du ska få köra. Håll inte på med telefonen när du kör. Ha på dig bälte ifall att du krockar. Om du kör på en grusväg så är det bra att köra sakta för att du inte ska få punka. Om di ska köra om någon så måste du blinka.”
Många av reflektionerna kom efter en tur längs de södra delarna av Fjällvägen. En tur med mycket trafik, tung trafik och flera vägarbeten. Det blev en liten berättelse som självklart, klarsynt och med en tro på att det mesta är möjligt summerade både en resa och en prao. Tack Noah för ditt bidrag till Fjällvägen.
Skriv kommentar
Du måste vara inloggad för att kommentera.